Semester

I Dominikanska Republiken med vit sand, turkost vatten och vajande palmer …

“Om inte du hade startat Hittehund och haft allt meck med det, då hade vi redan bott här” sade maken med smalnande ögon. Ja vem älskar inte Dominikanska Republiken. När jag träffade Martin för 20 år sedan hade jag precis kommit hemifrån Santo Domingo dit jag hade åkt med min nu avlidne kompis Ronny. Jag hade tankar som formats i huvudet att vara mer i Dominikanska Republiken i längre perioder eftersom jag då hade ett bra nätverk där. Jag hade bott där på egen hand i två längre perioder.

Men sedan träffade jag Martin, och fokus flyttades, Ronny gick bort och även Martins mamma gick bort i samma veva och hans yngre bror behövde flytta in till Martin, och plötsligt hade jag både hund och gemensamt boende med Martin och hans bror. Familjen utökades även med två katter till och två hundar till.

Jag har alltid velat återvända till Dominikanska Republiken under längre perioder, inte bara på semestrar. För 4,5 år sedan var vi här för första gången tillsammans och nu är vi här igen. De dagar jag är låg och ofokuserad blir alltid bättre av att surfa efter hus i D.R, det finns hur mycket som helst. Jag kan kika under flera timmar.

Vår hund Neo är 12 år och kommer inte leva för evigt om man tänker logiskt, och Doris är en stor hund, hon kommer inte vara kvar i våra liv för evigt hon heller. Även katten Chleo är seniorkatt, och den prickige bengalkatten skulle kunna tas med som handbagage! 😉

Men det är inget som kan bli aktuellt under de närmaste åren. Tänker på mamma, och hon ska inte behöva lämnas i sticket. Däremot är vi rörande överens om att vi måste åka hit mer frekvent. Den här gången köpte vi flygstolar med TUI och bokade det här fantastiska hotellet direkt med Barcelo. Tyvärr ska TUI sluta med sitt direktflyg, har inte hunnit kolla upp hur Ving kommer att göra.

Vi har varit här i snart en vecka, men jag har varit så fantastiskt avkopplad att jag inte har öppnat datorn så mycket, inte bloggat, inte besvarat några mail, vilat, rensat huvudet. Vi var bleka när vi kom men då vi har fått en fin juniorsvit precis vid stranden har vi tillbringat mycket tid vid havet och vi har båda fått fin färg. Martin mer än mig då han kommer ifrån södra Polen!

Idag är jag så här fräscht brun och mer kommer det att bli!

Jag sitter i hotellets lobby och bloggar, om en stund ska vi äta på en japansk restaurang där de lagar maten precis vid bordet och har en liten show kring det. Det finns 12 restauranger på hotellet och åtskilliga barer. En av restaurangerna har öppet dygnet om, så man behöver inte passa några tider.

Vi har inte lämnat hotellet ännu, min make har varit så utarbetad och trött att han bara ville vila, sola, äta och sedan börja om ifrån början igen så jag har låtit honom ta sin tid.

Det har ju inte direkt varit svårt att ligga vid havet och lyssna på ljudböcker och poddar och vila, och sedan släntra upp till hotellanläggningen när man känner sug i magen. Jag äter en massa sallader och frukt och fräscht kött.

Jag tycker också mycket om att chilla i poolen. I vår juniorsvit har vi också en egen jacuzzi ute på terrassen och jag har legat i den med och chillat med en massa bubbel, och sedan blir jag så slö och jacuzzin blir så hal att jag får svårt att ta mig upp med min svaga fot.

Jag har ett 30tal klänningar med mig och då det är dresscode på restaurangerna om kvällen har Martin skjorta och långbyxor och det är betydligt trevligare än hans vanliga sportiga gymkläder…

Med den här utsikten sitter jag och äter frukost eller lunch. Vissa dagar kommer vi ju inte upp till frukosten som stänger vid 11.30. 😉

Jag har min egen strongman med mig hit…

På onsdag ska vi åka ut på en utflykt och snorkla och träffa lite havsdjur och åka partybåt med drinkar.

Som vanligt är jag usel på att dricka alkohol. Jag kan smutta på en Baileys med is på kvällen, och har druckit en enda öl. Jag känner ingen lust för att dricka, bli ofräsch i kroppen och kanske till och med behöva kräkas eftersom jag inte heller är van vid alkohol numera.

Vi har en fantastisk tid här och kingsizesängen på rummet är 220 cm bred. Bara en sån sak!

På fredag har jag bokat en chartrad fiskebåt för djuphavsfiske. Det finns nämligen jättestora fiskar ute på havet. Enligt en del recensioner är det vanligt att man blir sjösjuk. Då jag inte har varit ute så mycket på havet vet jag inte hur jag kommer att reagera själv. Men vi kommer under veckan att åka in till en mindre stad en timme härifrån med den lokala bussen och då tänkte jag köpa åksjuketabletter på ett apotek så jag är förberedd.

Jag har nästan bara talat spanska sedan jag kom hit, och det är så skönt. Nu ska vi bege oss tillbaka till rummet och byta om. Ska se om jag hinner locka håret lite innan middagen!